20.9.2020.

Dubina šare na gumama

Kao što je od ranije poznato, prema novom "Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima" koji se primenjuje od 4.5.2012. godine navodi se, pre svega, upotreba zimske opreme u periodu od 1. novembra do 1. aprila ako se na kolovozu nalazi sneg, led ili poledica. Zimska oprema takođe mora biti prisutna ukoliko se krećete van naselja, a ona podrazumeva četiri zimske gume za auto, čija dubina gazećeg sloja ne sme biti manja od 4 mm (Član 113. , stav 3 ovog Pravilnika) i lance za sneg, odnosno druge uređaje za povećanje trakcije, koji obavezno treba da se postave na najmanje dva pogonska točka, ukoliko naiđu na deo puta gde je saobraćajnim znakom predviđena zimska oprema, a vremenski uslovi to zahtevaju.

 

Kada su u pitanju letnji pneumatici , Član 86. ovog Pravilnika navodi da dubina gazećeg sloja pneumatika mora biti viša od fabrički dozvoljene dubine označene TWI oznakama, odnosno ako iste ne postoje, najmanja dozvoljena dubina je 1,6mm.

Napominjemo da je u istom Članu ovog Pravilnika navedeno da pneumatici na istoj osovini vozila moraju biti jednaki prema proizvođaču, tipu, vrsti (letnji, zimski), konstrukciji (radijalni, dijagonalni i sa ukrštenim pojasevima), nosivosti i dimenzijama.

Kada je u pitanju vožnja po vlažnom kolovozu, pošto voda ne može da da se kompresuje i smanji svoju zapreminu, potrebna je izvesna dubina šare kako bi se voda odvela sa kontaktne površine. Ukoliko se voda ne odvodi dovoljno brzo sa gazećeg sloja, gume će bukvalno plutati na filmu od vode (tzv. akvaplaning efekat) i drastično manje biti u mogućnosti da prijanjaju. Zbog toga je bolje gume promeniti kada se dubina šare približi vrednosti od 3 mm, iako zakon dozvoljava vožnju do 1,6mm. Testovi pokazuju da guma sa dubinom šare od 3mm ima 25% bolje performanse prilikom kočenja na mokrom putu nego ona sa dubinom šare od 1.6mm. To znači celih 8m kraći zaustavni put prilikom kočenja pri brzini od 80km/h! Ako porede nova guma sa šarom dubine 8mm i guma sa šarom od 1.6mm, razlika u zaustavnom putu je 13m pri istoj brzini.

 

Kada se vozi po podlozi prekrivenoj snegom, preporučljivo je da razmišljate o zameni već kad je dubina šare 5 mm, iako zakon dozvoljava 4mm. Dublja šara vam je potrebna iz razloga što guma najpre treba da sabije sneg u svoje kanale i zatim ga iz njih izbaci tokom okretanja. Ukoliko je šara plitka, guma neće moći da ide kroz sneg, već će zahvatati manje količine zbog čega će prijanjanje, upravljivost i pokretljivost vašeg vozila biti smanjeni.